Uncategorized

Quake

En titel som har betytt väldigt mycket för den tekniska utvecklingen av datorspel är utan tvekan Quake från den amerikanska utvecklaren Id Software. Det kom 1996 och var banbrytande för sin tid då det var det första spelet i FPS-genren (First Person Shooter), där både miljöer och karaktärer renderades i äkta 3D. Tidigare spel i denna genre som Duke Nukem 3D hade förvisso miljöer i 3D men fiender och andra rörliga objekt i spelet bestod av tvådimensionella sprites istället för polygoner. Det innebar att fienderna då liknade platta pappfigurer som alltid var vända mot spelaren, oavsett i vilken vinkel man betraktade dem.

Precis som i Doom, även det utvecklat av Id Software, är Quake ett ganska mörkt spel med en brunaktig färgpalett, ljusår från det barnvänliga och färgglada Super Mario Bros från Nintendo. Man ska bekämpa diverse fiender i form av både människolika varelser såväl som zombier och diverse monster i olika former. I sin vapenarsenal har man bland annat hagelgevär, spikpistol, granatkastare och raketgevär.

I dagens dator- och TV-spel lägger utvecklarna ofta ner mycket tid på att spelaren ska kunna skräddarsy sin karaktär med olika sorters frisyrer, tatueringar, kläder med mera. Många spelutvecklare säljer till och med kläder som nedladdningsbara tillägg. Det kan handla om allt från specifika outfits till rena maskeradkläder. Detta passar dock inte i alla spel då det kan skära sig mot den grafiska stilen och Quake med sitt mörka tema har istället till stor del fokuserat på att vara tekniskt banbrytande där varje nytt spel i serien har baserats på en ny version av Id Softwares spelmotor Id Tech.

Quake II

Ett drygt år efter lanseringen av Quake kom uppföljaren Quake II. Det utspelar sig i en mer futuristisk miljö där man kämpar mot den utomjordiska cyborgrasen Strogg. Utöver fienderna skiljer sig vapenutbudet också mycket från det första Quake. Man börjar till exempel med en slags energipistol som har oändligt med ammunition men inte är särskilt effektiv mot de svårare fienderna.

Rent tekniskt var Quake II mycket imponerande för sin tid med bland annat motion capture-animationer på fienderna, vilket gjorde att de rörde sig naturligt. Spelet lanserades i en tid då de första 3D-grafikkorten för PC-datorer hade börjat dyka upp på marknaden. Voodoo-grafikkorten från 3dfx var populära under denna period och hade man ett sådant kunde man få betydligt snyggare grafik i spelet, samtidigt som det flöt mycket bättre i högre upplösningar eftersom grafikkretsen avlastade processorn i datorn. En av nyheterna var att man fick färgade ljuskällor, vilket gjorde mycket för atmosfären i spelet.

Quake III Arena

Både Quake I och II har förvisso multiplayer men Quake III Arena, som kom 1999, var det första spelet i serien som hade slopat singleplayer. Det fanns alltså ingen enspelarkampanj som i de tidigare spelen.

Quake 4

Quake 4 från 2005 tar vid där handlingen i Quake II slutade och man får därmed åter kämpa mot Strogg-rasen. Tekniskt bygger spelet på samma spelmotor som Doom 3 (id Tech 4) som kom året innan. Den nya spelmotorn innebar bland annat avsevärt förbättrade ljus- och skuggeffekter i spelet.