Den försvunna diamanten
“Den försvunna diamanten” är ett brädspel där spelarna ger sig ut på äventyr i Afrika för att hitta världens största diamant, Afrikas stjärna. Jakten på diamanten för spelarna till olika platser över hela den afrikanska kontinenten. Spelet skapades av Kari Mannerla och lanserades i Finland 1951 under namnet “Afrikas stjärna”. “Afrikas stjärna” hämtade sitt namn från Cullinan-diamanten, som var den största diamant som någonsin hittats, i just Afrika 1905.
Samtliga spelare får en reskassa innan de startar från två olika startplatser i Nordafrika, Tanger och Kairo. Sedan ger de sig ut på spelplanen som består av en karta över Afrika. På spelplanen finns ett antal förbestämda färdvägar och spelarna kan antingen ta sig fram på land med hjälp av en sexsidig tärning, eller färdas med båt eller flyg mot en avgift. Det finns trettio olika platser att besöka i ”Den försvunna diamanten” och på varje plats ligger en uppochnervänd spelmark. Den spelare som kommer först till platsen vänder på spelmarken. Om man har tur innehåller den ädelstenar som drygar ut reskassan när de säljs till banken. Om man har otur är spelmarken tom på värde. I värsta fall visar spelmarken en lömsk bandit som stjäl spelarens pengar. I bästa fall finner man den försvunna diamanten under en spelmark och då börjar resan tillbaka till sin startposition. De andra spelarna har fortfarande chansen att vinna genom att besöka platser i hopp om att hitta ett visum under en av spelmarkerna. Den spelare som först kommer tillbaka till sin startposition med ett visum eller diamanten har vunnit spelet.
I äldre versioner av “Den försvunna diamanten” kunde något märkligt inträffa. Om diamanten hamnade på någon av spelplanens öar fanns det ibland ingen möjlighet att avsluta spelet. Denna omöjliga situation uppstod ifall spelarna saknade pengar att betala båtresan till dessa öar. Ytterligare en annan paradoxal situation kunde uppstå om en spelare reste till en ö, blev rånad och sedan hittade diamanten. Då saknades möjligheten att vinna trots att spelaren hade diamanten i sin ägo. För att se till att spelet alltid skulle kunna avslutas gjordes 2005 en revidering av reglerna. Det är numera möjligt att åka till och från öarna även om en spelare saknar pengar, men denne får då endast flytta två rutor per omgång.